De anatomie van een zonnebril: Mykita & Bernhard Willhelm’s Franz

Alles wat u altijd hebt willen weten over zonnebrillen maar nooit durfde te vragen

Ze zijn meteen herkenbaar, de favoriete accessoire van beroemdheden, een absolute ”must-have”. Maar wat is het verhaal van FRANZ? Neem een kijkje achter de schermen bij MYKITA, het merk achter de cult-zonnebril.

U bent FRANZ misschien al eens tegengekomen op de pagina's van modebladen, films, roddelbladen of trendy designblogs. FRANZ, ontworpen door de Duitse avantgardistische modeontwerper Bernard Willhelm samen met het brillenmerk MYKITA, is van het type vliegeniersbril waarin het vederlichte, van bladmetaal vervaardigde handelsmerk van MYKITA samensmelt met opvallende gespiegelde glazen. Grijp hier de kans om meer te weten te komen over de schitterende limited edition-collectie van MYKITA.

MYKITA & Bernhard Willhelm

De Duitse ontwerper Bernard Wilhelm staat bekend om zijn kleurrijke, enthousiaste, energieke en bovenal grensverleggende collecties heren- en damesmode waarin hij verder durfde te gaan dan alleen kleding. Met MYKITA krijgen we meer te zien van Bernhard Wilhelm. 

Het in Berlijn gevestigde MYKITA is in 2003 opgericht door Philipp Haffmans, Harald Gottschling, Daniel Haffmans en Moritz Krüger. Sindsdien heeft dit bedrijf de lat voor brillenmode steeds hoger weten te leggen. Ze hebben een uitermate innovatief en functioneel ontwerp bedacht: eenvoudige plugverbindingen waardoor complexe gesoldeerde gewrichten en schroefverbindingen niet meer nodig zijn. Deze worden gecombineerd met vederlichte monturen uit roestvast plaatstaal om vervolgens tot de gewenste vorm te worden gevouwen. De met de hand gemaakte monturen van MYKITA zijn ultramoderne zonnebrillen en brillen op sterkte.

In gesprek met MYKITA

We zijn aan tafel gegaan met Philipp Haffmans, hoofd ontwerp bij MYKITA, en Xenia Deger, directeur Marketing & PR van MYKITA.

Bernhard Wilhelm is helemaal het uitbundige type, terwijl MYKITA bekendstaat om zijn cleane en kordate look. Wat verbindt u beide?

Philipp Haffmans: Net als bij Bernard Willhelm richten wij onze aandacht niet alleen op de wereld van de brilmode. Daarbuiten ligt nog een hele wereld en samen met mensen als Bernhard is het voor ons eenvoudig om over die grens heen te stappen. Dan begint het echt leuk te worden

Hoe is deze samenwerking tot stand gekomen?

Xenia Deger: We kregen op een zeker moment een e-mail van Bernhard. Hij vroeg of wij geïnteresseerd waren om in het kader van zijn AW09-show samen te werken op het gebied van brilmonturen. Deze show vond, anders dan normaal, niet plaats in Parijs maar in Berlijn. Natuurlijk wilden wij maar al te graag samenwerken met Bernhard, aangezien wij veel waardering hebben voor zijn werk en wij fans zijn van de nogal “bizarre wereld van Bernhard Willhelm". Toen ze ons informatie stuurden over de toonzetting en het thema van de collectie (jaren zeventig skistijl), waren we erg enthousiast. Het maakte meteen alle creatieve driften in ons los. Daarna ging alles heel snel: in minder dan 2 maanden hadden we de voorbeeldcollectie voltooid.

Wat was het meest stimulerend in de samenwerking met Bernhard Willhelm?

Philipp Haffmans: Het werk van Bernhard Willhelm en Jutta Kraus is totaal anders dan het traditionele modecircus. In hun wereld is het absurde normaal. Deze wereldbeschouwing zorgde ervoor dat de samenwerking ongecompliceerd en makkelijk verliep. Er waren geen eindeloze discussies over details.

Wat heeft FRANZ geïnspireerd?

FRANZ van MYKITA & Bernhard Willhelm

FRANZ by MYKITA & Bernhard Willhelm

Philipp Haffmans: De ski- en slalomkunsten, heldhaftige afdalingen, het uithoudingsvermogen tijdens het langlaufen en het onbevreesde schansspringen tijdens de Olympische Winterspelen van 1976 in Innsbruck vormden de inspiratie voor de herencollectie van Bernhard Willhelm. Laatstgenoemde is overigens strikt genomen geen collectie voor skikleding, maar, wat Bernhard Willhelm een "gestreepte hybride" noemt, een collectie met zowel inhoud als stijl. Ter aanvulling op zijn skikleding hebben Bernhard Willhelm en wij drie modellen gespiegelde zonnebrillen gepresenteerd. Het resultaat is een drietal uit plaatmetaal vervaardigde monturen van het type vliegeniersbril: de modellen FRANZ, SEPP en LUKE. Het model FRANZ was geïnspireerd door en genoemd naar de legendarische alpineskiër Franz Klammer.

 

Kunt u ons wat meer vertellen over het ontwerpproces voor FRANZ?

Philipp Haffmans: Het brede en toch bescheiden ontwerp refereert bewust aan de tekortkomingen van vroegere fabricagemethoden. In die tijd was de technologie van het precisielasersnijden gewoon nog niet beschikbaar. Als gevolg daarvan ogen sommige stijlen nogal oneffen. Door onze productiemethoden toe te passen wordt deze look overgebracht naar het heden, waarmee we een nieuwe ontwerptaal tot stand hebben gebracht.

 

De zonnebrilglazen voor FRANZ zijn afkomstig van Carl Zeiss Vision. Zou u ons kunnen vertellen hoe de brillenglazen deel uitmaken van het creatieve proces en wat hun invloed is op de uiteindelijke zonnebril? Het is een beetje het verhaal van de kip en het ei: denkt u aan een bepaalde kleur brillenglas en spiegel voor een specifiek model, of ziet u een mooi zonnebrilglas en denkt u dan: "Dit is mooi, inspirerend, dat zou geweldig staan in een zonnebril. Ik moet nú iets ontwerpen!"?

 

Philipp Haffmans: Bij deze collectie heeft de keuze van het brillenglas een belangrijke rol gespeeld. Net als een gordijn dichten gespiegelde brillenglazen letterlijk het zicht van de drager. Het is tijd om deze look terug te brengen. Op het moment dat Bernard Willhelm contact met ons opnam, hadden we met elkaar al over dit onderwerp gesproken. Toen kwam hij met het idee van de Olympische Winterspelen. Dat paste precies. Het aspect van de bergen riep bij ons nog meer beelden op, bijv. van Reinhold Messner die de Mount Everest beklimt. Vanwege de extreme weersomstandigheden op die hoogte was het gespiegelde glas onderdeel van de beschermende uitrusting. Dus van het ene kwam het andere en uiteindelijk leidde dit tot het volumineuze, gespiegelde vliegeniersmodel. Overigens werd deze editie aangevuld door een andere stijl, ALOIS, in dezelfde ontwerptaal en met hetzelfde vormgebruik. Uitgevoerd in extreme kleurcombinaties zoals felgroen met een groene spiegel op het glas, of bruin met een zachtbruine spiegel.

 

FRANZ is erin geslaagd dé iconische accessoire van Sex and the City 2  te worden.  Van de duizenden modeartikelen die in de serie de revue passeren, is FRANZ het item dat overal weer opduikt: Sarah Jessica Parker draagt FRANZ zelfs op de poster voor de film en in de trailer. Hoe is het zo gekomen dat FRANZ door Sarah Jessica Parker werd gedragen? Heeft Patricia Field, de kostuumonwerper voor de film contact met u opgenomen, of was het een aangename verrassing?

 

Xenia Deger: We hadden een e-mail ontvangen van de productieafdeling van Warner Brothers waarin men ons vroeg of we er belangstelling voor hadden om de set van brilmode te voorzien. In haar dagelijkse leven draagt Sarah Jessica Parker ons HEATHER-model. Natuurlijk hadden we belangstelling! Wij stuurden de monturen op die SJP draagt, en eigenlijk zitten die ook in de film - we vingen er in de laatste trailer al een glimp van op. Daarnaast merkte Patricia Field tijdens een persdag op ons PR-bureau in Parijs de FRANZ op en gaf te kennen deze in alle kleuren te willen, in een speciale kleur, namelijk zilver. We waren enorm enthousiast en stuurden de bestelling op. Op de eerste draaidag, in september 2009, zagen we dat de gouden FRANZ werd gedragen bij de kleding in de eerste scène die werd gefilmd! Bingo.

 

Philipp Haffmans: Toen Patricia Fields het personage Carrie ontwikkelde voor "Sex and the City 2"®, had zij een bepaald beeld voor ogen: wit en goud. De witte jurk wordt afgemaakt met gouden schoenen, een gouden halsketting en een gouden minitasje van Chanel; en bij Mykita vond ze een gouden zonnebril. Ik denk dat er toen geen ander montuur op de markt was dat erop leek.

 

Er staan voor MYKITA nog andere nieuwe en interessante samenwerkingsprojecten op stapel: u hebt bijvoorbeeld samengewerkt met ontwerper Bent Angelo Jensen van Herr von Eden en Marios Schwab. Is er nog een ander nieuw project waar u iets over kwijt wilt?

 

Xenia Deger: We werken graag samen met andere ontwerpers omdat het onze blik verbreedt. Bovendien gaan nieuwe ideeën altijd hand in hand met leuke resultaten. Met Romain Kremer hebben we onlangs een montuur ontworpen dat meer op een helm lijkt, de YURI. Eigenlijk zitten er kleine kijkgaatjes in, in plaats van brillenglazen

Philipp Haffmans: … en als mensen zoals Lady Gaga zich graag vermommen met ontwerpen  die eerder zijn genoemd, is het nog leuker.

Meer over het thema

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die door websites op uw computer opgeslagen worden. Cookies worden veelvuldig gebruikt en helpen webpagina's met een geoptimaliseerde weergave en het verbeteren daarvan. Door gebruik te maken van onze webpagina's gaat u daarmee akkoord. meer