Lettenbauer is hoofd van het Global Software Network voor de Industrial Metrology businessgroep en werkt nu al jaren samen met zijn collega's van de businessgroepen Microscopy (MIC) en Medical Technology (MED), op informele en ongecompliceerde manieren. Het begon toevallig, rond 2012: Lettenbauer en Falk Hartwig, Site Head voor MED in München, leerden elkaar kennen tijdens een managementvergadering; ze mochten elkaar meteen en gingen samen uit eten. "En als je mekaar op die manier ontmoet, vraag je elkaar natuurlijk: 'Hee, hoe dit jouw team dit of dat?'" herinnert Lettenbauer zich. Ze besloten om regelmatig een vergadering te houden; elke twee maanden ongeveer. Corné van Sommeren, Head of Technology Center Software & Digital Solutions voor MIC, voegde zich in 2016 bij de groep.
In eerste instantie wisselden ze vooral kennis uit. "Iedere persoon weet wel iets over het een of ander, maar samen weten we een stuk meer", zegt hij. "Of een collega vertelt je over een oplossing die ze ontdekt hebben, en je weet het meteen: dit zou voor ons ook heel goed werken."
Dit werkt met name goed bij software: code is uitwisselbaar en technische problemen zijn overal hetzelfde. Bij andere, meer productgerelateerde gebieden is het soms lastiger om gezamenlijke onderwerpen te vinden. Zonnebrillen en halfgeleiders hebben weinig met elkaar te maken. Maar zelfs als het niet vanzelfsprekend is, kan je nog steeds op zoek gaan naar gelijkenissen. Mogelijkheden om samen te werken zijn overal. Tegelijkertijd bespreken de drie hoofden van software-afdelingen meer dan alleen IT: managementonderwerpen, processen – "een uitwisseling die werkzaam is op alle niveaus", zegt Lettenbauer.
Zelfs strategische onderwerpen. Wanneer de verschillende gebieden beter met elkaar in contact zijn, kunnen ze elkaar op een meer gerichte manier ondersteunen. Toen IMT bijvoorbeeld geïnteresseerd werd in softwareontwikkelingen in India, hoefde Lettenbauer niet helemaal van nul te beginnen – "Ik kon mijn ervaringen direct met hem delen", zegt Hartwig, "dat sprak voor zich. We kunnen elkaar altijd bellen en iemand aan de andere treffen die klaar is om te luisteren, zeker als het stressvol wordt." Fusies en overnames zijn een ander voorbeeld. Zelfs wanneer elke businessgroep op zoek is naar mogelijkheden om uit te breiden, informeren ze elkaar over interessante kandidaten in een informele en ongecompliceerde manier, volgens Hartwig.
Vanaf januari 2019 werd het huidige Head of Communications in de Benelux, Neil Morisson, Regional Marketing Manager of Research Microscopy Solutions (RMS) bij SSC Southeast Asia, gebaseerd in Singapore. Bianca Kalkman, voormalige Marketing Specialist bij Vision Care, volgde Neil Morrison op als Head of Communication in de Benelux.