Diamanten zijn de beste vriend van een kwaliteitsmanager Pankl Racing Systems

Enkele maanden geleden heeft Pankl Racing Systems in Oostenrijk zijn coördinaten meetmachines uitgerust met een solid-diamond meettaster. Dit is de juiste beslissing gebleken: Pankl meldt verminderde slijtage, grotere precisie en minder machinestilstand. Het Oostenrijkse bedrijf is ook begonnen met het gebruik van een diamanten meettaster van ZEISS en heeft niets dan goed nieuws te melden.

Hoe Pankl succesvol is dankzij ZEISS oplossingen:
ZEISS PRISMO
Verbindingselementen
ZEISS Diamond!Scan
Succes:
  • Betrouwbaardere meetresultaten
  • Verbeterde machine-uptime

"Betrouwbaardere meetresultaten Verbeterde machine-uptime"

De uitdaging: nog meer precisie

Ingenieurs verleggen altijd de grenzen van wat technisch haalbaar is en stellen van jaar tot jaar nog hogere eisen aan de precisie. Dit was enkele jaren geleden aanleiding voor de autoleverancier Pankl, die onder andere drijfstangen voor raceauto's in zijn portfolio heeft, om over te stappen van discrete puntmetingen naar nauwkeurig scannen. Maar omdat ze voortdurend in contact stonden met de te meten werkstukken, sleten de siliconennitride meettasterpunten met een snelheid van maximaal één micrometer per dag - te veel om de precisie van de meetresultaten te garanderen zonder extra tests. Zo herkwalificeerde Pankl zijn meettasters twee keer per dag, en elke keer betekende dit dat de coördinatenmeetmachine 15 minuten buiten werking was. Bovendien was het vervangen van een oude meettaster door een nieuwe niet ongebruikelijk.

Het meten van een drijfstang met een diamant gecoate meettaster
Het meten van een drijfstang met een diamant gecoate meettaster
René Hautz voert een eindinspectie uit op een drijfstang voor een racewagenmotor.
René Hautz, die werkt in de technische kwaliteitsborging bij Pankl, voert een eindinspectie uit op een drijfstang voor een racewagenmotor. Het lager op de krukas wordt gemeten met een ZEISS diamant meettaster.

De oplossing: diamanten voor het scannen

Hoewel de voortdurende kwalificatie en het veranderen van de meettasters in de loop der jaren de norm was geworden, vond Mario Pichler, Hoofd Strategische Metrologie bij Pankl Racing, dit proces suboptimaal. Het horen van nieuwe meettasters met een diamantcoating van de buitendienstmedewerkers van ZEISS Industrial Metrology wekte de interesse van Pichler. Eind 2015 bestelde hij een leen-meettaster in eerste instantie de duurdere, massieve diamantversie - voor een van de twee ZEISS PRISMO-systemen die worden gebruikt voor de eindinspectie van drijfstangen. Sindsdien gebruikt Pankl ook een van de met diamant gecoate meettaster. Een extra meetmachine voor in-process controles zal binnenkort worden uitgerust met een solid-diamond meettaster. Voor die processtappen waarbij geen scans worden uitgevoerd, blijft alles echter gewoon zoals het is.

We hebben tot nu toe nog geen slijtage opgemerkt. De omschakeling heeft zeker zijn vruchten afgeworpen."  

Mario Pichler, Hoofd Strategische Metrologie.

Het voordeel: verhoogde uptime van de meetmachine

Het bedrijf is op 17 november 2015 begonnen met het gebruik van een diamanten meettasters voor de eindinspectie van alle drijfstangen voor racewagenmotoren. Een scan duurt drie minuten en levert veel meer meetwaarden op dan bij een discrete puntmeting, waardoor de betrouwbaarheid van de resultaten toeneemt. En hoe gaat het met de nieuwe meettasters? Na meer dan een jaar rapporteert Pichler: "We hebben tot nu toe geen slijtage opgemerkt." Dit betekent ook dat er geen tijdrovende kwalificatie meer nodig is en dat onbruikbare meettasters niet meer vervangen hoeven te worden. Pichler meldt dat "het omschakelen naar de met diamant beklede en massieve diamant meettasters zeker zijn vruchten heeft afgeworpen". Dit heeft hem aan het denken gezet over de toekomst: hij overweegt op dit moment om deze meettasters te gebruiken in de productie van versnellingsbakken.

Scannen met diamant meettasters verhoogt de betrouwbaarheid
Scannen met diamant meettasters verhoogt de betrouwbaarheid
Over Pankl Racing Systems

Met het hoofdkantoor in Kapfenberg in Oostenrijk ontwikkelt, produceert en verkoopt Pankl Racing Systems AG motor- en aandrijfsystemen en chassisonderdelen voor raceauto's, luxe auto's en helikopters. Pankl produceerde zijn eerste drijfstangen voor raceauto's in 1985. Vandaag de dag is de Racing divisie van het bedrijf marktleider op het gebied van motor- en aandrijfsystemen. De motorsystemen worden gebouwd in Bruck an der Mur, Oostenrijk, en Irvine, Californië, terwijl de aandrijfsystemen worden geassembleerd in Kapfenberg en Bicester in het Verenigd Koninkrijk. Pankl heeft wereldwijd ongeveer 1.300 medewerkers in dienst.