Lifestyle + Mode

Eenvoudig en elegant: Brilmonturen van LINDBERG en zonnebrilglazen van ZEISS - een zomerhit

BETER ZIEN vroeg de fabrikant van brilmonturen LINDBERG wat zonnebrillen van LINDBERG zo bijzonder maakt.

16 oktober 2017
  • Eenvoudig en elegant: Brilmonturen van LINDBERG en zonnebrilglazen van ZEISS - een zomerhit
    Jane Doe - Fotolia.com

De Deense koninklijke familie, politici, industriemagnaten en beroemdheden, ze dragen allemaal brilmonturen van LINDBERG, de Deense ontwerper van brilmonturen. Een uitzonderlijk hoogtepunt is de collectie zonnebrillen van dit jaar, die eens te meer de elegante, minimalistische Deense ontwerptraditie toont waarvoor LINDBERG zo bekend is en gewaardeerd wordt. Aangezien de nadruk op hoge kwaliteit iets is wat LINDBERG en ZEISS gemeen hebben, worden alle monturen geleverd met brillenglazen van ZEISS. BETER ZIEN vroeg wat deze collectie zo bijzonder maakt en waarom zonnebrilglazen van ZEISS daar zo goed bij passen.

Eenvoudig en elegant: Brilmonturen van LINDBERG en zonnebrilglazen van ZEISS - een zomerhit

Het succesverhaal van LINDBERG begon in Denemarken in de jaren tachtig, toen dhr. Poul-Jorn Lindberg een samenwerking aanging met architect Hans Dissing voor een ontwerp van het montuur AIR Titanium, de eerste bril zonder scharnieren en zonder schroeven. Sindsdien staan brillen van LINDBERG, gemaakt van lichtgewicht randloos titanium, voor esthetische vormgeving, technische innovatie en perfect vakmanschap. Monturen van LINDBERG zijn uniek, met een sterke nadruk op het wezenlijke: zonder onnodige schroeven, pennen en naden. Ongelooflijk sterke en flexibele brillen, die desondanks tot de lichtste en meest comfortabele brillen ter wereld behoren zijn het resultaat.

In 2009 begon LINDBERG tevens met de productie van zonnebrillen. Al meteen koos LINDBERG ervoor om zijn collecties zonnebrillen uit te rusten met ZEISS zonnebrilglazen.

BETER ZIEN: LINDBERG en ZEISS werken al geruime tijd samen. Waarom werden de eerste zonnebrilmonturen in 2009 voorzien van ZEISS brillenglazen?

LINDBERG: Wij hebben voor ZEISS gekozen, omdat we op zoek waren naar een partner die onze zonnebrilllen kon voorzien van een buitengewone visuele prestatie, optimale bescherming tegen UV-stralen en aantrekkelijke kleuren. Daarom vormden zij de perfecte match met onze producten.

Eenvoudig en elegant: Brilmonturen van LINDBERG en zonnebrilglazen van ZEISS - een zomerhit

BETER ZIEN: Dat was in 2009. Laten we kijken naar de collectie zonnebrillen van 2013. Waar komen de ideeën voor de vormen, de stijl en de kleuren van de monturen en glazen vandaan?

LINDBERG: Het is moeilijk om heel precies aan te duiden waar onze ideeën vandaan komen. Bij LINDBERG geloven we niet dat inspiratie alleen in de mode van gisteren gevonden kan worden. Juist niet, wij zoeken onze inspiratie in het heden en in de dingen om ons heen, zelfs dagelijkse dingen zoals muziek en voedsel kunnen een enorme bron van inspiratie zijn. Voor ons is ontwerpen een manier van denken – over vormen, kleuren en materialen gecombineerd met technologie, vakmanschap en comfort. En ook al putten we onze inspiratie uit vele verschillende zaken, we houden onze kernwaarde, namelijk een ontwerp zonder scharnieren, in het achterhoofd. Wij willen kunnen garanderen dat onze zonnebrillen altijd aan onze normen voldoen – ze moeten aantrekkelijk en comfortabel zijn.

BETER ZIEN: Zonnebrillen van LINDBERG zijn voorzien van ZEISS zonnebrilglazen. Hoe en wanneer beïnvloedt de keuze van de glazen het ontwerpproces?

LINDBERG: De glazen maken een bijzonder belangrijk deel uit van onze zonnebrillen. Met elke verandering van kleur en van de afmetingen van de glazen nemen onze klassieke zonnebrillen een compleet nieuw uiterlijk aan. Neem nu ons model 8570 - door enkel een verandering van de kleur van de glazen, verandert het model van zeer discreet naar flamboyant tot grof. Dus je kunt zeggen dat we onze zonnebrillen met de zonnebrilglazen van ZEISS een zekere individualiteit geven.

Eenvoudig en elegant: Brilmonturen van LINDBERG en zonnebrilglazen van ZEISS - een zomerhit

BETER ZIEN: Wat het meest iconische model van de collectie?

LINDBERG: Ons meest iconische model is waarschijnlijk de 8556. Dit model maakt al vanaf het begin deel uit van onze collectie zonnebrillen. Het is een moderne klassieker geworden en zal altijd in de mode zijn. Het model is eigenlijk een echte kameleon – afhankelijk van de verschillende kleuren en glazen spreekt het model veel verschillende soorten mensen aan, zowel mannen als vrouwen, van alle leeftijden. Bovendien blijven we het model vernieuwen. Zo lanceren we het model op sprankelende nieuwe wijze, met glazen van ZEISS, gecombineerd met een nieuwe kleur van LINDBERG, op de Silmo optiekbeurs in Parijs in oktober van dit jaar.

BETER ZIEN: Een van de opvallendste kenmerken van de brillen van LINDBERG is het gebruik van edele materialen, zoals titanium, goud, platina, diamant en buffelhoorn. Zulke materialen staan voor tijdloze elegantie, buitengewone kracht en een sterk visueel effect. Hoe is de relatie tussen de selectie van het materiaal en het ontwerp van het montuur opgebouwd?

LINDBERG: Er bestaat een hechte relatie tussen de selectie van het materiaal en het ontwerp van het montuur – je zou kunnen zeggen dat deze twee dingen onderling afhankelijk zijn. Zo is acetaat een voor de hand liggende keuze voor een zacht en fijn montuur. Het materiaal bezit van nature een zachtheid en diepte die titanium niet heeft. Met titanium kun je een licht en tegelijkertijd sterk uiterlijk creëren, dat op sportieve, klassieke en modieuze wijze kan worden toegepast.

Bij het werken met goud is het belangrijk dat ons ontwerp een lichte en esthetische vormgeving krijgt – in de woorden van Coco Chanel: ‘Luxe moet comfortabel zijn, anders is het geen luxe’.

Daarnaast combineren we materialen door bijvoorbeeld titanium inlagen aan te brengen in onze zonnebrillen van acetaat, aangezien titanium het acetaat versterkt, waardoor de zonnebrillen zeer flexibel en verstelbaar zijn. Dit betekent dat onze monturen ongelooflijk sterk en flexibel zijn – maar tegelijkertijd ook de meeste lichte en comfortabele op de markt. En dit is een van onze topprioriteiten bij het ontwerpen van brillen - comfort en flexibiliteit en de mogelijkheid om elk afzonderlijk montuur aan te passen aan de persoon die het zal dragen. Dit geldt tevens voor onze zonnebrillen.

BETER ZIEN: Een laatste vraag. Vaststellen dat beroemde mensen, met name leden van de Deense koninklijke familie, de brillen van LINDBERG dragen, zorgt zonder twijfel voor een goed gevoel. Kunt u zich een specifiek moment herinneren in uw ervaringen?

LINDBERG: Nou ja, we vinden het vanzelfsprekend dat de Deense koninklijke familie een Deens ontwerp draagt. Maar natuurlijk zijn we erg blij en vereerd dat zij ervoor hebben gekozen onze zonnebrillen te dragen.

Een specifiek moment dat werkelijk een grote verrassing voor ons was, was toen de filmposter van ‘James Bond – Tomorrow Never Dies’ uitkwam. Daarop was de schurk, de mediabaron Elliot Carver, te zien met een bril met een LINDBERG Rim. Het bleek dat ze de bril op eigen initiatief hadden gekocht, dus het was geen opzettelijke sluikreclame. We waren verrukt!

Over LINDBERG:

Een van meest prominente klanten van LINDBERG is de Deense koninklijke familie. H.M. Koningin Margrethe II en Z.K.H. Henrik dragen titanium monturen van LINDBERG, terwijl Z.K.H. kroonprins Frederik en H.K.H. kroonprinses Mary zonnebrillen van LINDBERG dragen. De onderneming ontving de exclusieve titel "Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier" voor het Deense koningshuis, een eer voor toonaangevende ondernemingen die goederen aan de koninklijke familie leveren.

Met meer dan 60 ontwerpprijzen, inclusief de Red Dot-award, is deze exclusieve brillenonderneming ongetwijfeld een briljant voorbeeld van brildesign op zijn best.

Images: LINDBERG / Cover Modell 8571


Deel dit artikel