Rijden + Mobiliteit

Dé brillenglazen voor meer ontspannen rijgedrag

Hoe brillenglazen van ZEISS autorijden minder gestrest en veiliger kunnen maken.

11 april 2022
  • Dé brillenglazen voor meer ontspannen rijgedrag

Autorijden - veel mensen zijn er helemaal weg van, maar voor de meesten van ons is het een noodzaak die ons een hoge mate van zelfstandigheid verstrekt. Onderzoek heeft aangetoond dat veel mensen zich onzeker, gespannen en gestrest voelen tijdens het rijden - met name bij slecht zicht door neerslag, nevel of mist en bij zonsopgang of zonsondergang. Tijdens het rijden is goed zicht een absolute must voor de veiligheid en om ongelukken te voorkomen. Wanneer het zicht slecht is, zijn we sneller moe en reageren we trager. Maar wat hebben bestuurders daadwerkelijk nodig voor goed zicht? Aan welke eisen moet een bril voor autorijden tegenwoordig eigenlijk voldoen? ZEISS heeft dit onderwerp tot in detail onderzocht.

Hoe belangrijk is goed zicht eigenlijk voor autorijden? Wanneer kunnen er zichtproblemen optreden?

1. Zichtproblemen kunnen optreden bij slecht weer, zonsopgang, zonsondergang en in het donker.

Dit wordt ook wel omschreven als "nachtblindheid". Dit is een aandoening die veel mensen dwingt om rijden bij slecht licht of in het donker simpelweg te vermijden. Dat komt doordat autorijden in het donker, tijdens de schemer of bij weinig licht - zoals bijv. bij neerslag, mist of sneeuw - totaal andere eisen aan onze ogen stelt. Onze pupillen zijn gedilateerd, waardoor er minder scherp zicht is dan met samengetrokken pupillen bij daglicht. Een typisch gevolg daarvan is dat bestuurders minder in staat zijn afstanden in te schatten, waardoor ze zich onzeker en gestrest voelen.

Dat wil zeggen dat we brillenglazen nodig hebben voor tijdens het autorijden, die ons helpen om afstanden bij weinig licht beter in te schatten.

2. Zichtproblemen veroorzaakt door verblinding

In het verkeer vinden veel mensen de schittering van de koplampen van tegenliggers, straatverlichting of reflecties uiterst hinderlijk. Dat is met name het geval bij autorijden tijdens de schemering of in het donker, wanneer onze pupillen wijder zijn. Marktonderzoek en wetenschappelijk bewijs tonen beide aan dat schittering in het verkeer in verband wordt gebracht met moderne autoverlichting en in het bijzonder LED en Xenon HID lichtbronnen. Dat maakt de juiste bescherming tegen verblinding des te belangrijker. Zo wordt autorijden zowel comfortabeler als veiliger. ZEISS heeft onderzocht hoe bestuurders reageren op verschillende soorten schittering en hoe brillenglascoatings hun problemen kunnen verhelpen.

3. Zichtproblemen als gevolg van snelle, frequente oogbewegingen

3. Zichtproblemen als gevolg van snelle, frequente oogbewegingen

Uit metingen, uitgevoerd door het FKFS1-instituut namens ZEISS, bleek dat we gemiddeld 97 % van onze totale tijd achter het stuur besteden aan kijken in de verte. Dat is inderdaad een erg hoog percentage! Onze ogen hebben echter ook andere taken uit te voeren: ze moeten continu en snel bewegen: van veraf naar het dashboard of in de achteruitkijk- en zijspiegels. Meestal is dat voor jonge bestuurders geen punt, maar vanaf zo'n 35-40 jaar zijn onze ogen niet langer in staat, of "geschikt", zoals de deskundigen zeggen, om zich even snel aan te passen aan verschillende afstanden als vroeger. Er zijn speciale brillenglazen voor nodig, bijv. multifocale brillenglazen, om dit obstakel te overwinnen. Om ermee te kunnen rijden moeten de zichtgedeeltes van multifocale brillenglazen voor de middellange afstand en voor veraf bijzonder groot zijn. Hierdoor kunnen we ons snel heroriënteren wanneer onze ogen, met minimale hoofdbewegingen, switchen tussen het wegdek het dashboard. ZEISS heeft het gedrag van onze ogen tijdens het rijden aan een gedetailleerde analyse onderworpen.1

Eén bril voor alles!

73 % van de dragers wil een bril die niet alleen in het donker optimaal zicht biedt, maar ze willen hem ook de hele dag door kunnen dragen!2

Drie wensen - één bril: DriveSafe Brillenglazen van ZEISS

ZEISS heeft alle hierboven genoemde aspecten geïntegreerd in de nieuwe DriveSafe Brillenglazen. Zo creëerden we brillenglazen die dagelijks gebruikt kunnen worden door bestuurders die veelvuldig achter het stuur zitten en die, tot nu toe, aanzienlijk ongemak ondervonden aan slecht zicht. En uiteraard voor iedereen die gewoon méér rijplezier wil.

De ZEISS DriveSafe oplossingen

  • Helder licht = fotopisch zicht met kleine pupil: grote scherptediepte, ontspannen ruimtelijke waarneming

    Helder licht = fotopisch zicht met kleine pupil: grote scherptediepte, ontspannen ruimtelijke waarneming

  • Geen licht (duisternis) = scotopisch zicht met grote pupil: kleine scherptediepte

    Geen licht (duisternis) = scotopisch zicht met grote pupil: kleine scherptediepte

  • Weinig licht = mesopisch zicht met wisselende pupilgrootte: uitdagende omstandigheden als gevolg van wisselingen in scherptediepte

    Weinig licht = mesopisch zicht met wisselende pupilgrootte: uitdagende omstandigheden als gevolg van wisselingen in scherptediepte

Oplossing 1: De Luminance Design®-technologie van ZEISS

ZEISS DriveSafe brillenglazen beschikken over een geoptimaliseerd brillenglasontwerp dat bij slecht licht rekening houdt met de grootte van onze pupillen. Er is één ontwerp voor enkelvoudige en één voor multifocale brillenglazen. Het resultaat: meer ontspannen en beter zicht tijdens rijden met weinig licht.

Minder door licht veroorzaakte irritatie, zoals verblinding en weerkaatsing

Minder door licht veroorzaakte irritatie, zoals verblinding en weerkaatsing

Oplossing 2: De DuraVision® DriveSafe Coating van ZEISS

ZEISS heeft voor de DriveSafe een speciale nieuwe coating toegepast om rekening te houden met de vele verschillende situaties tijdens het rijden wanneer onze ogen last hebben van schittering. Deze coating biedt dezelfde hardheid en reinigende eigenschappen als DuraVision® Premium coatingen, maar heeft een ander soort antireflectie. De DuraVision® DriveSafe Coating van ZEISS reflecteert gedeeltelijk golflengtes in het hoogenergetische, zichtbare gedeelte van het blauwe-lichtspectrum, met inbegrip van de bandbreedte rond een golflengte van 450 nm. DuraVision® DriveSafe Coating van ZEISS beperkt de oncomfortabele schittering hierdoor tot 64 %2 vergeleken met premium antireflectiecoatingen.

  • Met DuraVision DriveSafe ervaarden 64 % minder testpiloten problemen met verblinding bij de nieuwe coating, vergeleken met andere AR-coatings.2

Een tot 43 % groter gedeelte voor de middellange afstand om het scherpteverschil tussen dashboard en spiegels gemakkelijker te overbruggen en een tot 14 % groter gedeelte voor veraf voor breder zicht op het wegdek.

Een tot 43 % groter2 gedeelte voor de middellange afstand om het scherpteverschil tussen dashboard en spiegels gemakkelijker te overbruggen en een tot 14 % groter2 gedeelte voor veraf voor breder zicht op het wegdek.

Oplossing 3: Het DriveSafe Multifocale Brillenglasontwerp van ZEISS

ZEISS biedt een speciaal ontwerp waardoor autorijden met multifocale brillenglazen comfortabeler en veiliger wordt. Geoptimaliseerde zichtgedeeltes maken het voor de ogen gemakkelijker om te heroriënteren wanneer zij switchen tussen dashboard, achteruitkijk- en zijspiegels en het wegdek. Het hoofd maakt minder horizontale bewegingen. Tegelijkertijd is het leesgedeelte zodanig ontworpen dat uw bril de hele dag gedragen kan worden - óók om te lezen.

In een notendop: DriveSafe Brillenglazen van ZEISS zijn de ideale oplossing om heel de dag door te dragen, niet alleen tijdens het rijden - ongeacht of u aan het werk bent, televisie kijkt of van één van uw hobby's geniet.


Deel dit artikel

  • 1

    Bron: FKFS - Forschungsinstitut für Kraftfahrwesen und Fahrzeugmotoren Stuttgart [Onderzoeksinstituut voor Automobieltechniek en Voertuigmotoren] - is een onafhankelijke stichting verbonden aan de Universiteit van Stuttgart. Sinds haar oprichting in 1930 is FKFS één van de grootste en meest toonaangevende onderzoeksinstituten geworden op gebied van automobieltechniek en staat ten dienste van grote autofabrikanten en leveranciers.

  • 2

    Bron: Interne draagproef met 60 CZV-medewerkers in Duitsland, 2013. Externe draagproef met 70 opticiens en consumenten in Spanje, 2014